Kostol Sedembolestnej Panny Márie Martin-Sever

Horčičné zrnko

"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi,
ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre,
takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32)

 

Späť na hlavnú stránku

 

CHCELA BYŤ BLIŽŠIE K BOHU, ALE...NAKONIEC STRATILA I VLASTNÉ MENO

            Keď si redaktorka Magda Hauserová preberala cenu za reláciu o problémoch zdravotne postihnutých ľudí, pôsobila uvoľnene a sebavedome. Ako človek, ktorý si je istý tým, že jeho práca má zmysel. Nikto by v tejto moderátorke Rádia Proglas nehľadal onú fyzicky a psychicky zdeptanú ženu zo sekty Most k slobode, ktorá hystericky vzlykala v lese, keď ju guru vyhnala z komunity so slovami: „Vypadni, už mám plné zuby toho tvojho svätého ksichtu!“
            Malá náboženská sekta Most k slobode je jednou zo siekt hlásajúcich príchod Nového veku. Magda úplne prepadla učeniu jej vodkyne Ladislavy Kulajovej, predpovedajúcej katastrofu, ktorú prežijú len ľudia dobrej vôle. Na jej pokyn predala byt a takmer štyristotisíc korún odovzdala sekte. „Príliš neskoro som pochopila, že som sa vydala na milosť a nemilosť. Nebolo ťažké Kulajovej uveriť, o to ťažšie bolo precitnutie,“ hovorí dnes Magda Hauserová.
            Pôvodne bola klasickou českou ateistkou. Vieru v Boha považovala za vhodnú tak pre staré babky, nie pre inteligentného človeka modernej doby. Už počas vysokoškolského štúdia sa budúca stavbárka vydala za spolužiaka. Školu ukončila s dvojročným synom. Keď si priala ďalšie dieťa, zistila, že manžel, vášnivý športovec, si chce radšej užívať život.
            Rozviedla sa a márne zháňala s päťročným synom podnájom. Nakoniec skončila vo vlhkej studenej miestnosti s oknom meter nad úrovňou chodníka. „Naivne som si myslela, že nájsť synovi nového otca nebude problém. Žiaľ, bol.,“ konštatuje Magda. „Keď som si už myslela, že toto bude ten pravý, ukázalo sa, že môj syn je mu na príťaž.“
            Keď sa dostala do problémov, začala rozmýšľať o Bohu. Šla do kostola, ale bolo jej to cudzie. Napriek tomu sa stále častejšie pristihla pri tom, ako sa modlí: „Pane Bože, pomôž mi!“ Potom poznala budúceho druhého manžela, ktorý pochádzal z rodiny venujúcej sa východným filozofiám. Už jeho dedko a potom aj otec zháňali za totality nedostupné náboženské knihy a prepisovali ich na stroji. „Keď mi začal rozprávať o Bohu a o tom, že Boh je láska, bolo to krásne. Ibaže prišli ďalšie dve deti. Muž meditoval, študoval knihy, vyžaroval pozitívnu energiu. A ja som bola tým nervákom, ktorý nič nezvládal. Ale oddávajte sa meditácii, keď vám za chrbtom plačú deti.“
            Raz manžel prišiel zo stretnutia jogínov úplne nadšený. Hovoril o pani Kulajovej, ktorá sa vrátila po štrnástich rokoch z Brazílie a hovorí o tom, že čas sa priblížil, že príde vibračný zlom, niečo ako koniec sveta.
             „Keď som ju poznala, úplne ma uchvátila,“ spomína Magda. „Nezáležalo jej na tom, či ste kresťan, budhista alebo hinduista. Dôležité bolo, že chcete pomáhať našej trpiacej planéte. Vysvetlila nám, že cez ňu k nám môžu prehovárať nanebovzatí Majstri vrátane Ježiša. Pri týchto projekciách sa dostávala do tranzu, menili sa jej rysy tváre, hovorila napríklad drsným mužským hlasom. Podľa toho, ktorý z Majstrov k nej prehováral. Mala som pocit, že keď sa jej budem držať, ona ma k Bohu určite privedie. Dávala tak jasné odpovede na temné zložité otázky života.“
            Magda Hauserová prizerala Kulajovej dcéru, pomáhala organizovať prednášky i rastúcu sektu Most k slobode. Keď sa pokúsil Kulajovú vypátrať jej bývalý brazílsky partner, ukryla sa aj s dcérou na niekoľko týždňov v byte Hauserových. Magde povedala: „Buď šťastná, že Majster ma poslal práve k tebe.“ Chodili spolu oddýchnuť si do hájovne na samote na Třebíčsku, ktorá patrila rodine Hauserových. Guru sa raz vrátila z meditácie z lesa celá roztrasená. Vraj dostala z éteru príkaz – vibračný zlom sa blíži a ona má v hájovni ostať a tam založiť duchovné centrum.
            Magdin svokor, ktorý patril k stúpencom guru, dal komunite hájovňu k dispozícii. Niekoľko rodín vrátane Magdy s deťmi a manželom sa tam nasťahovalo. Byty predali a svoj majetok odovzdali komunite.
            Spočiatku mali Magda a ostatní v skupine pocit výnimočnosti. Verili, že sú vyvolení. Títo väčšinou stredoškolsky a vysokoškolsky vzdelaní ľudia nepochybovali, že ich guru drží kľúč k budúcnosti planéty. Guru tvrdila, že Biblia je dávno prekonaná. A že Ježiš nebol Boh, iba vysoká bytosť a po vibračnom zlome má po ňom nastúpiť iná vysoká bytosť.
            Kulajová dbala o to, aby nekládli zbytočné otázky. „Ani chvíľku nás nenechala vydýchnuť,“ hovorí Magda. „Pracovali sme v kuchyni, v dome, pri kravách a kozách. Často si vymýšľala i zbytočnú prácu, sťahovali sme nábytok sem a tam. Málo sme spali. Končili sme večer o jedenástej, kým sme sa všetci vystriedali pod sprchou, bolo po polnoci a o pol piatej ráno sme vstávali.
            Guru nakázala, že nič sa nesmie zabíjať. Ani muchy, ktorých pri zvieratách bolo neúnosne veľa. Po večeroch sme ich chytali do igelitových vreciek a vypúšťali von. Ale muchy sedeli na verajach dverí a tie keď sa otvorili, znova vleteli naspäť. Raz som sa jej spýtala, či aj vytiahnutých kliešťov mám vracať späť do trávy. Povedala mi, že som drzá.“
            Všetko smerovalo k úplnej strate osobnosti. Kulajová zakázala sledovanie rozhlasu, televízie, čítanie novín. Každý dostal nové meno. Ju museli oslovovať „matka La“. Nesmeli sa medzi sebou rozprávať o svojich problémoch – len pracovať a modliť sa. Museli si začať vykať. Niektorí to vzali tak dôsledne, že si medzi sebou vykali aj manželia.
            Spočiatku Magde táto poslušnosť vyhovovala. Závislosť na guru ju zbavila vlastnej zodpovednosti i starosti o budúcnosť. Opojenie z výnimočnosti však skoro prehlušili pocity nedostatočnosti. Nebeskí Majstri ústami guru ich neustále kárali, že sú skazení, že sa nikdy nedokážu očistiť natoľko, aby cez nich mohla prúdiť božská sila. V zúfalej túžbe po vlastnej dokonalosti sa potom odcudzovali jeden druhému, prestávali si veriť a navzájom sa udávali. Na spoveď chodievali k „matke La“.
            Čoskoro všetci prichádzali za guru s tým, že aj ich nebeskí Majstri pri meditáciách oslovujú. Len Magde sa nikto neozýval. To ešte viac zvyšovalo jej frustráciu. Strety medzi Magdou a guru naberali na intenzite. Bolo to aj tým, že len ona ju brala iba ako človeka, hoci s nadprirodzenými schopnosťami, ostatní v nej videli niekoho omnoho vyššieho.
            Po nejakej dobe si „matka La“ „prisvojila“ manžela jednej ženy zo skupiny. Jednoducho jej vysvetlila, že s ním už žila v niekoľkých minulých životoch, a preto patria k sebe. Tiež jej tvrdila, že ona sama bola v predchádzajúcich životoch veľmi zlá a keď jej prenechá svojho manžela, bude očistená. „Opustená manželka mi so slzami v očiach opakovala – vieš, aká je to pre neho kariéra byť po boku guru? Práve preto, že ho milujem, mu to prajem,“ opisuje otrasný zážitok Magda.
             „Stále som nevidela, že pôvodne čisté náboženské motívy Kulajovej sa zvrhli na vášeň manipulovať s ľuďmi, ktorí jej dôverujú. Prestala som ale vidieť v nej dokonalú bytosť. Ale vôbec som si nedokázala predstaviť odchod z bezpečia sekty do zlého sveta.“
            Ešte pred presťahovaním do hájovne predpovedala guru Magde, že je v Božom pláne, aby Hauserovci mali ešte jedno dieťa. V tridsiatich ôsmich rokoch Magda naozaj otehotnela a narodila sa im dcéra. Po návrate z pôrodnice ju čakal šok. Manžel si do komunity priviedol novú partnerku. Na odporúčanie guru podal žiadosť o rozvod. Pol roka žil v komunite s inou ženou pred Magdinými očami. Guru ho povzbudzovala: „Patríš k inej žene, tvoja žena sklamala. Bude z teba veľký guru.“
            Hneď po šestonedelí sa mužom opustená Magda musela zapojiť do práce v komunite. I pri kojení ju guru kontrolovala, či nevenuje dieťaťu priveľa času. „Prala som, žehlila, umývala podlahu, nosila uhlie, kúrila. Kulajová ale prehlásila, že som lenivá a že keď prestanem kojiť, dieťa mi vezme. To som už nevydržala a vyžalovala som sa jednej žene v kuchyni. Tá jej to ale hneď šla porozprávať. Padla som guru k nohám a prosila o zľutovanie. Tá ale strašne kričala, že Boh potrebuje silných ľudí, a ja som len ruina!“
            Pri nedeľnej bohoslužbe guru Magdu objala a šepkala jej: „Si moja priateľka, si už blízko cieľa, vydrž, viem, že je to ťažké. Stovky ľudí čakajú, že to zvládneš.“ To bolo jej – presvedčiť človeka, že je zlý a neschopný a potom ho milostivo pozdvihnúť k sebe. Metóda biča a medu spoľahlivo fungovala. Vtedy Magda vážne uvažovala nad tým, že spácha samovraždu. V poslednom momente ale dostala strach, že by to nemuselo vyjsť a že všetko by bolo ešte horšie.
            Potom sa stalo niečo, čo nik nečakal. Manžel sa k Magde vrátil. Roztrpčená guru mu vytkla, že je slaboch. Tiež mu vytkla, že si začal kupovať noviny. Povedal jej, že nechce byť fanatikom, že chce vedieť, čo sa vo svete deje. „Ja som tvoja guru, musí ti stačiť, čo ti ja predkladám!“ prehlásila. Odpovedal, že on ju už za svoju guru nepovažuje. Kulajová ho z komunity vykázala a Magda musela ísť s ním. Povolila jej ale prístup na nedeľné bohoslužby, ostatným však zakázala s ňou hovoriť.
             „V štyridsiatich rokoch sme začínali úplne odznova,“ hovorí Magda. „Manželovi rodičia nás síce nechali bývať u seba v Brne, ale ja som bola po dlhej dobe žitia mimo civilizáciu úplne dezorientovaná. Nevedela som, ako vyzerajú peniaze, bola nová mena, rozpadla sa republika a všetko bola trikrát drahšie ako predtým.
            Stále mi znelo v ušiach proroctvo Kulajovej, že nikdy nenájdem pokoj, pretože som sklamala Boha. Piekla som sama doma chlieb, rožky, aby si Boh nemyslel, že som odišla kvôli pohodliu. Stále som ešte verila učeniu guru.“
            Po dlhej dobe vkročila do kostola. Počula rozprávať kňaza o Božej láske a odpustení. Za mesiac si trúfla ísť za ním a všetko mu vyrozprávala. Chytal sa za hlavu a požičal jej knihy o sektách a psychickej manipulácii. „To mi otvorilo oči. Pochopila som, že Most k slobode je klasická sekta, akých je vo svete veľa.“
            Postupne si zvykala na to, že musí o svojom živote rozhodovať sama. Jej manželstvo sa ukázalo ako nevyliečiteľne nahlodané životom v sekte. Kvôli deťom sa nechcela rozviesť, dohodli sa s mužom, že budú žiť oddelene. Po nedobrovoľnom odchode zo sekty musela bojovať s nenávisťou voči guru, ktorá vystriedala slepý obdiv voči nej. Zbavila sa jej až po tom, ako sa vrhla do práce v kresťanskej rozhlasovej stanici Proglas. „Pripravila som besedy s mladými ľuďmi, kde som líčila svoje skúsenosti so sektou. To bola pre mňa najlepšia terapia – vyrozprávať sa z toho, varovať ostatných.“ Dnes jej je, ako tvrdí, Kulajovej skôr ľúto. A na ľudí zo sekty spomína s pochopením: „Rešpektujem ich idealizmus, pracovitosť, schopnosť obetovať sa. Rozhodne to nie sú pre mňa žiadne trosky.“
            Keď dostala Magda otázku, či je Kulajová dobrá herečka, dala prekvapujúcu odpoveď: „Ona nič nehrala. Stále verím, že sa napája na iné bytosti. Len nie sú to bytosti dobré. Zlo môže mať rozličné podoby.“
            Nedávno zahliadla Magda cestou do rozhlasu inzerát. Ktosi predával za milión dvestotisíc ich bývalý byt, ktorý obetovali na oltár sekty. „Zovrel sa mi žalúdok a zaplavila ma vlna rozhorčenia. Tak o toto všetko sme prišli!“ Potom si ale spomenula, že ju čaká natáčanie s invalidným športovcom na vozíku, a povedala si: „Veď iba vďaka tomu, že som toto prežila, dostala som prácu, ktorú mám rada.“ Zmocnil sa jej pocit výnimočnosti. Iný ako vtedy, keď chcela spasiť svet.

                                                                                                                      zdroj: www.vira.cz